Til inspirasjon

Fem trender innenfor IT og kommunikasjonsbransjen for 2019

09.01.2019 / by Arild Sandberg

Enda et år er omme og vi beveger oss inn i fremtiden – vi er nå i år 2019. Hva vil være de viktigste trendene innenfor IT og kommunikasjon i dette året?

Over de siste årene har vi sett at programvare og maskiner i stadig større grad har bidratt til å effektivisere arbeidsoppgaver og også i mange tilfeller overtatt monotone arbeidsoppgaver helt og holdent. Ikke minst åpner den konstante utviklingen opp for bedre muligheter til å kunne analysere større mengder data og bedre forstå situasjoner.

Det er ingen grunn til å tro at denne utviklingen kommer til å stoppe med det første, så hvilke trender er det vi kan forvente oss å se i 2019?


Se opptak av webcast: Vi diskuterer kunstig intelligens og fremtidens arbeidsmarked med  Jan Sollid Storehaug, Hans-Petter Nygård-Hansen, og Ida Søby fra The Assessment Company.

 


5 trender innenfor IT- og kommunikasjonsbransjen for 2019

 

1) Kunstig intelligens

Hele 80% av forretnings- og IT-ledere sier at kunstig intelligens allerede øker effektiviteten. Markedet er i en endringsprosess hvor profesjonelle dataforskere er nødt til å samarbeide med applikasjonsutviklere for å kunne skape AI-løsninger som kan brukes til å automatisere datavitenskap, applikasjonsutvikling og testfunksjoner.

Mange virksomheter har stadig større mengder data liggende som kan være utfordrende å tolke for oss mennesker. Ved hjelp av maskinlæring kan store mengder informasjon systematiseres og presenteres på en intuitiv måte slik at kunstig intelligens kan bistå bedrifter i beslutningsstøtte, prediktive analyser om ressursbehov og automatisering av arbeidsoppgaver.

Dette frigjør verdifull tid slik at de ansatte kan fokusere på det arbeidet kun mennesker (hittil) kan gjøre. Innen 2020 er det spådd at kunstig intelligens, eller AI, kommer til å eliminere 1,8 millioner jobber – men samtidig skape ytterligere 2,3 millioner nye jobber.

 

2) Utvidet virkelighet

Sommeren 2016 var preget av “utvidet virkelighet”, altså augmented reality. Pokémon Go tok oss med storm, og gjennom telefonen møtte vi støtt og stadig på en ny Pokémon vi kunne fange.

Utvidet virkelighet er altså teknologi som kombinerer virkelig med virtuelt. Dette er ikke kun forbeholdt spill. Et annet eksempel kan være en møbelforhandler som lar deg, via mobilkameraet, se hvordan sofaen du ønsker deg faktisk vil se ut i din stue.

Utvidet virkelighet er spådd å bli en av de aller største IT-trendene i 2019. Store merkevarer som Google og Apple har allerede bevist dette gjennom eksempelvis iPhone 8 og iPhone X. Den mobile augmented reality-trenden vil også etter hvert tre inn i andre funksjonaliteter for bedriften.

Interaktive seminarer og holografiske presentasjoner er bare noen av eksemplene på hvordan denne teknologien kommer til å utvikle seg. Innen 2020 forventes det at det totale antallet AR/VR-baserte applikasjoner når 5 milliarder.

I tillegg er det spådd at markedet for virtuell og utvide virkelighet kommer til å nå en markedsstørrelse på 209.2 milliarder amerikanske dollar innen 2022.

 

3) Maskinlæring

Mange bedrifter sitter på vanvittige mengder med data som det kan være vanskelig å trekke noen kloke beslutninger fra. Her kan maskinlæring hjelpe, ved å systematisere dataene, finne mønstre og deretter presentere denne informasjon.

Maskinlæring er derfor en trend som vil være viktig for virksomheter som sitter på store mengder data som må systematiseres og tolkes, fordi det kan gi en dypere forståelse – og mulighet til å utvikle bedriften og finne nye forretningsområder ved hjelp av verdifull data.

Denne trenden innebærer også å utvikle samarbeidet mellom mennesker og maskin. Bedrifter begynner for alvor å se kunstig intelligens og maskinlæring som en forlengelse av sin forretning og forretningssuksess. En rapport fra Accenture viser at investeringer i samarbeid mellom menneske og maskin kan øke bedriftens inntekt med hele 38% innen 2020.

 

4) Automasjon

Automasjon handler om å gjøre noe automatisk – at en prosess styrer seg selv. Det teknologiske forsknings- og rådgivningsfirmaet ISG har gjennomført en undersøkelse hvor de har spurt 500 IT- og forretningsledere om automasjon og kunstig intelligens.

Resultatet viser at 16% av respondentene allerede jobber med å implementere automasjon og AI til en eller flere kritiske prosesser i sin virksomhet, og 51% svarer at de forventer å implementere dette i 2019.

 

5) Cybersikkerhet

En undersøkelse gjennomført av Telenor Norge, Digital sikkerhet 2018, viser at hele syv av ti nordmenn uttrykker bekymring for at samfunnskritiske funksjoner skal slås ut av cyberangrep.  

Med fremveksten av “tingenes internett”, det at fysiske ting som kjøleskap og klokker blir “smarte” og kobles opp på nett, følger også risiko. I tillegg blir stadig større mengder data tilgjengelig på nettet, noe som gjør at vi blir mer og mer sårbare for cyberkriminalitet.

Accenture har forsket på den økonomiske virkningen av cyberangrep i ulike land og bransjer. Rapporten viser at det gjennomsnittlige antallet sikkerhetsbrudd hvert eneste år er 130. I tillegg kommer det frem at gjennomsnittlig tid for å løse et ondsinnet innside-angrep er på hele 50 dager.

 

New call-to-action 

 

Arild Sandberg

Written by Arild Sandberg

Arild har vært daglig leder i Jobreg AS siden august 2018. Før det jobbet han halvannet år som teknisk sjef med å designe, bygge og utvikle portalen. Arild har fra tidligere lang fartstid både som musiker, web-utvikler og IT-entreprenør.

Abonner på Jobreg sin blogg

Lists by Topic